Přijímací pohovor je základ

Podnikání

Přijímací pohovor je velmi náročnou událostí jak pro zaměstnavatele, tak pro zájemce o práci. Oba chtějí získat maximum a spokojenost na obou stranách je více než žádoucí. Na webových stránkách, které se zaměřují na personalistiku, najde žadatel o zaměstnání celou řadu rad na téma jak se připravit na pracovní pohovor. Ale jak to platí naopak? Samozřejmě velké firmy mají své odborníky  personalisty, kteří k tomuto výkonu mají většinou odborné vysokoškolské vzdělání. Ovšem pokud hledáte opravdu odborníky nebo něco tak trochu extra, je velmi pravděpodobné, že se jako majitel firmy rád zúčastníte takového pohovoru.
 muž v košili
Navzdory kvalitnímu personalistovi
Navíc většina firem je příliš malá na to, aby si platila vlastního personalistu a majitel firmy si rád ošéfuje své budoucí lidi sám. Přesto by rozhodně měl dodržovat určitá pravidla.
Je pravda, že majitel firmy má často na lidi čich. Tak jako má čich na dobré obchody tam, kde se zdánlivě jedná o prodělečnou záležitost, může mít čich i na lidi a ve zdánlivě naprosto nepoužitelném kandidátovi může vidět budoucí značný potenciál. Právě této zvláštní vnímavosti ostatně vděčí za své pracovní úspěchy.
pracovní pohovor
 
Dobře volené otázka
Samozřejmě u pracovního pohovoru jsou určité otázky zcela nevhodné, jako například kolik máte dětí, jak budete řešit hlídání, když vám dítě onemocní, nemáte pocit, že jste na danou pozici trochu starý, podle přízvuku soudím, že asi nejste Čech? Samozřejmě nemůžete nikoho diskriminovat z důvodu národnosti, věku nebo proto, že má malé děti.
 
Dostat se k důležitým informacím
Na straně druhé některé informace pro Vás mohou být důležité a je vhodné, abyste se k nim dostal třeba oklikou formou nepřímých otázek nebo neformálního rozhovoru. Pokud obsazujete pozici, která je náročná na čas a lze u ní předpokládat služební cesty a přesčasové hodiny, opravdu nemůžete potřebovat maminku malých dětí u které je předpoklad pravidelných paragrafů, pokud obsazujete pozici, která je velmi náročná na fyzický výkon a očekává téměř sportovce, můžete se obávat obsadit tuto pozici starším mužem, byť by i třeba prošel preventivní kontrolou a pokud obsazujete místo, kde je kladen důraz na konverzaci se zákazníkem, potřebujete pracovníka, který používá spisovnou a bezchybnou češtinu. To vše není diskriminační přístup, ale Vaše zodpovědnost.